#11: The Association Management Bible

Binnen de Angelsaksische wereld van verenigingsmanagement wordt het boek “7 Measures of Success, What Remarkable Associations do that others don’t” een beetje beschouwd als de Bijbel. En het moet gezegd, het is effectief boeiende lectuur.

Als opwarmer de openingsparagraaf:

“Associations are the hidden glue of our society and economy. Like the mortar that holds the bricks of a building in place, associations go largely unnoticed, yet they do much to hold the entire structure together. As such, associations cannot settle for being only good; they must work toward greatness.”

Aan de hand van een uitgebreid empirisch en wetenschappelijk onderbouwd onderzoek gespreid over 4 jaar werd op vraag van het Amerikaanse Center for Association Leadership een interessante handleiding geschreven over de succesfactoren die een vereniging ‘remarkable’ maken.

We citeren de 7 maatregelen:

“Commitment to Purpose
A Customer Service Culture –A “we’re here to serve you” approach not only permeates all individual encounters with members but also is built into organizational structure and processes.
Alignment of Products and Services with Misson – The depth and breadth of offerings are consistent with the organization’s mission, which remains central and unchanging even in the midst of changes in the external environment.

Commitment to Analysis and Feedback
Data-Driven Strategies – Remarkable associations have developed an expertise in gathering information as well as processes for sharing and analyzing the data to deduce what actions the data point to taking.
Dialogue and Engagement – An internal conversation continually occurs among staff and volunteers about the organization’s direction and priorities.
CEO as a Broker of Ideas – Although the CEO may be visionary, what’s more important is that the CEO facilitates visionary thinking troughout the organization.

Commitment to Action
Organizational Adaptability – Remarkable associations learn from and respond to change; although willing to change, they also know what not to change.
Alliance Building – Associations that are secure and confident in their own right seek partners and projects that complement their mission and purpose.”

Je kan je uiteraard afvragen in hoeverre een dergelijke studie ook voor de Belgische verenigingen van nut kan zijn. De verenigingen die aan bod komen, zijn in elk geval van een andere grootteorde dan bij ons in België (bv. de Society for HRM, goed voor 210.000 leden, 550 afdelingen, 300 werknemers en een budget van 95 miljoen dollar). De heldere verwoording en de duidelijke voorbeelden versterken niet alleen een gevoel van evidentie, maar maken het ook mogelijk de inzichten te transponeren naar de eigen situatie. Soms kan het geen kwaad om de dingen die in het hoofd zitten eens zwart op wit te lezen. Aanbevolen literatuur dus.

Bron: 7 Measures of Success, What Remarkable Associations do that others don’t, ASAE & The Center for Association Leadership, 2006

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: