#13: Social Media, Risk and Policies for Associations

[This post is about an interesting whitepaper by SocialFish and Croydon Consulting on how associations deal with social media.
Source  (PDF)]

Wanneer er in Amerika over social media gesproken wordt in de context van verenigingsmanagement, valt het me telkens op hoe het enthousiasme over de impact en de mogelijkheden altijd gecounterd wordt door een zekere voorzichtigheid. Deze whitepaper vormt daar geen uitzondering op.

“Engaging in social media requires a shift in the way associations view themselves and their relationships with members. The shift is happening on a cultural, organizational, and individual level. Before committing resources to a social media program, associations want to know how to mitigate the risks while maximizing the rewards. The first step is to create a safe space for staff, volunteers, and  other stakeholders through clear, effective social media policies.”

Naast een duidelijke visie over hoe verenigingen dit best aanpakken, wordt in detail een voorbeeld van een ‘social media policy’ besproken. Hierbij wordt gewezen op mogelijke risico’s en maatregelen om die te vermijden. Dit neemt toch niet weg dat er een onvoorwaardelijk geloof is in de mogelijkheden van social media – meer nog dat het wel eens van essentieel belang zou kunnen zijn voor verenigingen in de toekomst.

“Perhaps the biggest risk of social media is the missed opportunity for organizations not participating or engaging poorly. Social media enables people to collaborate and form groups and to find information for free. Some associations may have their very survival at risk if they do not adapt to this changing landscape.”

Tot slot nog even de 8 stappen voor het opbouwen van social media capacity oplijsten:

“1 Monitor the social web for discussions about your brand and industry.
2 Understand your objectives for using social media.
3 Develop a social media strategy by prioritizing those objectives and applying your learning from monitoring in step 1.
4 Assess and mitigate your risks—include your legal counsel and insurance professional in the discussion.
5 Make sure your insurance coverage is appropriate for your social media activities.
6 Adopt the appropriate policies and guidelines.
7 Set up interdepartmental workflows for social media collaboration.
8 Educate your staff and volunteers.”

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: