#TFOA 65: Opportunities of Social Communities

 “Private Community Platforms ” voor leden of geïnteresseerden zijn aantrekkelijker dan ooit, zeker als je ze combineert met openbare sociale netwerksites zoals Twitter en Facebook. De Private netwerken op het internet werden ontwikkeld voor mensen die dezelfde interesses of belangen hebben. In zijn meest Spartaanse vorm kennen we ze als private LinkedIn groep of een private blog met een bijhorend forum. De eigen verenigingswebsite met een privaat forum waar leden aan netwerking kunnen doen hoort hier ook bij. Als meest uitgebreide versie zien we vaak een extern ontwikkelde website met een Content Management system. Een systeem die het mogelijk maakt om de inhoud op een eenvoudige manier te beheren.

Dit communicatie-instrument biedt een veelvoud aan mogelijkheden. Geniaal in zijn simpelheid. Toch? Neen, er is een maar. Het systeem moet in leven gehouden worden. Er zijn heel wat organisaties denken die dat het aanmaken van een Facebook fanpagina volstaat om mooie resultaten te boeken met hun Social Media inspanningen. Zonder enige strategie of doelstellingen stappen ze in een onbekend avontuur dat gedoemd is faliekant af te lopen. De organisatie of vereniging moet actief deelnemen aan de dialoog en ze bevorderen.

Wat kan je dan wel doen om forse resultaten te boeken? Dat kan niemand voorspellen want elke vereniging is anders. Een mooie aanzet is alvast de je sociale media inspanningen vb. Facebook en Twitter te koppelen aan een privaat online platform van je vereniging. Het grote geheim is wisselwerking. De verenigingswebsite en de private online community genieten extra aandacht en bezoekers dankzij de openbare Social Media. De private community van zijn kant bevordert de interactie en de betrokkenheid van de leden en geïnteresseerden.

Interessant casestudy: een aanbieder van Community platforms zet de 10 meest gestelde vragen van verenigingen op een rijtje: http://www.theport.com/avectra/assets/Top10QuestionsAssociationsAskAboutSocialMedia.pdf

[Alexander Saron]

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: