#TFOA 75: (Social Media) Press Releases

Het moet gezegd dat het klassieke persbericht de laatste jaren aan kracht inboet. De inbox van de doorsnee journalist puilt elke dag uit met talloze persberichten van allerlei afzender s. Er zijn enkele trucjes om je van de massa te onderscheiden. Je bericht moet al een heel grote nieuwswaarde hebben om nog in het oog te springen. De timing van verzending en een goede verstandhouding zijn cruciaal. De juiste toon en schrijfstijl zijn in feite van een even groot belang. Vermijd verkooppraatjes en zorg ervoor dat de titel samen met de eerste alinea een samenvatting vormen van de boodschap die je wilt meegeven.

De opkomst van de Social Media enkele jaren geleden schiep een nieuwe mogelijkheid om op eenvoudige manier de kansen op redactionele aandacht te vergroten. The “social media press release” is de elektronische broer van de perskit. Het postpakket met folders en brochures wordt  vervangen door  een digitaal platform met  video’s, blogs  en digitale afbeeldingen. Het combineert deze elementen tot een ideale mix die van efficiënte informatie verspreiding op het web mogelijk maakt. Reken hier nog even het voordeel van mircrobloggingsites bij die zeer snel aanpassingen en updates mogelijk maken en het concept is volledig waterdicht.

Tijd om dieper in te gaan op de essentiële principes voor een goede Social Media Press Release. Heel wat auteurs verwijzen graag naar de belangrijkste “ stelregels” die gelden voor onderhouden van en blog. Het “medium” valt of staat met de juiste tone-of-voice.  Kies voor een vlotte tekst zonder al teveel moeilijke woorden en zonder opsommingen. In deze context probeer je namelijk 3 verschillende doelgroepen aan te spreken: de media, de zogenaamde online opinion leaders en het grote publiek. In het bijzonder de laatste 2 zijn belangrijk om de impact op de pers te vergroten. De kans dat je bericht opgenomen wordt in de media neemt toe naarmate er meer mensen je bericht doorlinken, verder posten en retweeten. Vergeet ook de links met bijlage, afbeeldingen en andere multimedia zoals Slideshare niet. Ze maken je berichten aantrekkelijker in de information overload   die het wereldwijde web ons biedt. Het staat ook buiten kijf dat  de verstuurde berichten relevant moeten zijn om een duurzame te kunnen opbouwen.

Interessante lectuur:

http://www.socialfish.org/2010/05/the-art-of-creating-a-social-media-press-release.html

http://www.copyblogger.com/social-media-press-release/

http://www.marketingfacts.nl/berichten/na_de_social_media_release_ook_een_social_media_press_kit/

[Alexander Saron]

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: