#TFOA 76: The result of social media on an association’s marketing efforts

Marketing is niet meer wat het geweest is.  Dat is onderhand wel duidelijk. Social Media hebben op korte tijd heel veel veranderd. Hun razendsnelle opkomst resulteert vandaag de dag in een hertekende publieke omgeving. Het mediagebruik en de belevingswereld zijn ingrijpend veranderd. Ook non-profit organisaties zoals verenigingen moeten daar rekening mee houden. Voor de een was de (r)evolutie een verademing, voor anderen een donderslag bij heldere hemel. Waar winnaars zijn , zijn er nu eenmaal verliezers ook.

We kunnen enkele ingrijpende veranderingen vaststellen:

1. Social Media laat ons nadenken over onze vroegere marketinginspanningen

Communiceren via Social  Media ( en bij uitbreiding via het internet) brengt 1 immens voordeel dat (enkel) geen enkel ander communicatie-instrument ook heeft: de mogelijkheid tot onmiddellijke feedback.

2. We hebben onze marketing heroverd.

Of toch gedeeltelijk.  Communicatie en marketing lopen constant in elkaar over. De veranderende technologie en nieuwe communicatiekanalen hebben ervoor gezorgd dat verenigingen zelf grotendeels terug kunnen instaan voor hun externe communicatie. Corporate Communications hebben een nieuwe invulling gekregen. Het gaat niet langer om het versturen van strakke persberichten en folders en het onderhouden van een statische website. De tijd van de opgeblonken boodschappen lijkt definitief voorbij. Communicatie  is geëvolueerd  naar constante interactie met je online netwerk  via blogs, tweets, fora… Je hoeft geen graficus of advocaat meer te zijn om aan de  discussie te kunnen deelnemen.

3. Macht brengt risico’s met zich mee.

Macht betekent  automatisch dat je de situatie controleert maar evenzeer dat je  met een aantal verantwoordelijkheden wordt opgezadeld. Ga nooit onbezonnen te werk. Het een goed idee om je medewerkers te briefen over wat kan en wat niet.

4. Marketing is uitgedijd naar alle activiteiten van de vereniging.

Want elke actie die je onderneemt kan imago bepalend zijn.  Elke aspect van je werking kan een positieve of negatieve connotatie opwekken bij je mogelijke leden of publieksgroepen.  Hen het gevoel geven dat je luistert naar noden en wensen is zo mogelijk nog het machtigste direct marketing marketinginstrument dat een vereniging in handen heeft.

[Alexander Saron]

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: